Correràs una Marató? 10 consells

42195m per la glòria

Un compromís que agafes amb tu mateix. Una estratègia que t’ha d’ajudar a superar moments durs i a no deixar-te endur per la rauxa quan passis els fàcils. Sinceritat amb tu i complicitat amb tothom. Sumar forces, descansar i distreure’t sense deixar res a l’atzar. Concentració i parada i fonda a tots els avituallaments per agafar forces nutricionals. I agafar-ne de mentals animant-te a tu mateix, aguantant el cansament i el mal que fa l’emoció quan puja des dels peus fins als ulls i s’allibera amb forma de llàgrimes.


1) Verbalitza una raó, la teva raó

Correràs una Marató i ho faràs per alguna cosa. Concentra’t durant una tirada llarga o mentre estires o mentre et dutxes o mentre seus al sofà i pensa per què correràs durant quaranta dos quilòmetres i cent noranta-cinc metres. Has d’aconseguir trobar el perquè i has de poder dir-ho amb paraules. És d’aquí d’on surt la força, és d’aquí d’on surt la capacitat de sacrific, és d’aquí d’on neix la glòria. Digues la teva raó i repeteix-la uns quants cops. No l’oblidaràs mai.

2) Prepara l’estratègia

Mira el mapa, estudia la ciutat, divideix-lo en trams i situa-hi objectius. Els aniràs assolint un rere l’altre i cada cop seràs més a prop del final. Pensa on fa pujada, on podràs deixar-te anar i memoritza punts i avituallaments estratègics. Un edifici, un monument, un record, algú que t’espera. Saber que és el següent punt per on passaràs, passar-hi i haver-lo passat t’ajudaran a fer el recorregut més amè. Els quilòmetres passaran sota les teves cames i tu seguiràs corrent.

3) Sigues sincer, posa’t un objectiu realista

Que la cursa no et posi a lloc. Has de trobar el teu lloc a la cursa. I això només es pot aconseguir des de la sinceritat. El temps que et marquis ha d’anar en relació amb l’entrenament que has fet. No siguis massa ambiciós, passar tard a cada punt quilomètric et desmoralitzarà. Sigues sincer i tot sortirà rodat. Sigue’n abans, durant i després. Tenir capacitat de maniobra i esperit crític juga a favor teu.

4) Involucra el teu entorn

Fes partícip el teu entorn del que faràs. Explica’ls com vas, com ho portes, quins dubtes tens, quines solucions se t’han acudit. Quan arribi el dia, demana’ls que t’esperin al llarg del recorregut, veure’ls et donarà unes cames que ara mateix no et pots imaginar. Quan els vegis, somriu-los, llença’ls un petó, fes-los un gest de complicitat. Et faran córrer. Correran amb tu. Volaràs.

5) Escolta’t, descansa i distreu-te

No tot és córrer. Preparar una Marató també vol dir saber-se escoltar, saber descansar i trobar la manera de distreure’s. Estigues atent als senyals que et dóna el cos, aprofita els entrenaments per aprendre a interpretar-los i saber com reaccionar. Descansar també forma part de l’entrenament, no tinguis por de fer-ho. I el dia abans, sobretot, distreu-te. La tensió i els nervis són uns enemics que has de mantenir allunyats. Ves a la breakfast run, a la pasta party, mira una pel·lícula, deixa que passin les hores i deixa que el teu cap desconnecti una mica de tant en tant. Hi ha temps i espai per a tot.

6) No deixis res a l’atzar

El dia de la Marató hi haurà tantes variables en joc que has de fer el possible per a minimitzar les sorpreses. No et posis ni prenguis res que no hagis provat abans en situació de cursa -ni roba, ni aliments, ni begudes-. Deixa la motxilla feta el dia abans a mitja tarda, prepara’t la roba i tot allò que t’enduràs fins al guarda-roba. Enganxa el dorsal a la samarreta i comprova que no et molesta. Fes una llista amb tot allò que t’has d’endur i comprova que no et deixaràs res. Com més coses tinguis apamades, menys sorpreses d’última hora tindràs.

7) Corre en grup i concentrat

No vulguis córrer massa i no vulguis fer-ho sol. Corrent en grup et sentiràs acompanyat, serà més fàcil que mantinguis un ritme constant, quedaràs arrecerat del vent, rebràs ajudes i podràs ajudar, els quilòmetres et semblaran més curts. Corre concentrat, cap endins o cap enfora. Pensa en com et sents, recorda la raó per la que corres la Marató, pensa en l’estratègia que has preparat, en el recorregut i en els amics que trobaràs durant el recorregut. O pensa en cançons, fixa’t en la gent, mira la ciutat amb uns altres ulls, explica’t coses, pren decisions.

8) No et saltis cap avituallament

Els avituallaments hi són per tu i cap és sobrer. Un glop d’aigua, de beguda isotònica, un bocí de plàtan, un grill de taronja dels que donen a l’avituallament punki que hi ha abans del carrer Marina a Barcelona t’ajudaran i molt. No has d’arribar a tenir gana ni set, perquè si arribes a aquest punt corres el risc que sigui massa tard.

9) Anima’t com saps que t’has d’animar

Et coneixes millor que ningú, per això t’has d’animar com ningú és capaç d’animar-te. Digue’t paraules boniques, repeteix-te frases d’ànim, confia en tu i fes-t’ho saber, parla’t  i valora’t. Estima’t i felicita’t per haver tingut el coratge de plantar-te a la línia de sortida d’una Marató. No et fallis perquè no t’ho perdonaries mai. Ets el teu millor alia’t, compta amb tu.

10) Plora a l’arribada

A l’arribada es plora d’emoció, de pell de gallina, es plora sense llàgrimes, es sanglota somrient. Un calfred em recorre l’esquena i se’m situa a sota dels ulls quan escric això. Us ho asseguro. Però també es plora de mal.

Durant els 42km i 195m hauràs negociat amb molts sentiments i moltes sensacions. I també ho hauràs fet amb molts mals. I de cop, a l’arribada tindràs un mal diferent, un mal que et farà plorar d’alegria. Serà el mal que fa l’emoció*, els nervis, els desitjos fets realitats, les esperances albergades aconseguides. Serà un mal que et sortirà de tot arreu i d’enlloc, un mal que t’alleujarà i que et donarà forces per tocar el cel i la glòria. Un mal al qual t’enganxaràs i que desitjaràs sentir de nou.

I ves en compte amb el que desitges perquè després has d’esforçar-te molt per a què es compleixi. Ves molt en compte amb el que desitges perquè si t’hi esforces es compleix. I ho tornaràs a desitjar.

[*El mal de l’emoció i el perill de desitjar, aquesta manera tan bonica d’explicar aquesta sensació, aquestes paraules tan ben triades són d’aquest company de desitjos. Des que les vaig llegir, no les he pogut oblidar.]

I jo què?

Jo segueixo treballant físicament i mentalment. D’una banda, he deixat el caco i he començat a fer cursa contínua, a poc a poc però contínua al cap i a la fi. I de l’altra, m’he tret tots els objectius relacionats amb el temps del cap i penso en la Marató com una cursa en la qual prendré la sortida i m’esforçaré per arribar fins al final. Amb calma i amb seny.

Anuncis

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s